» DEODAR
DEODAR byggdes som seglande trålare på Robert Jackmans skeppsvarv ute vid stora
vågbrytaren i Brixham, Devon, år 1911.
vågbrytaren i Brixham, Devon, år 1911.
Signal Bokstäver - SDUW
Byggnadsår: 1911
Varv: Robert Jackmans shipyard
Fartygstyp: Seglande trålare
Längd: 24 m
Bredd: 5,8 m
Djupgående: 2,7 m
Brutto: 100 ton
Maskin: Volvo Penta TMD
Hjälpmaskin: Yanmar
Riggtyp: Ketch
Byggnadsår: 1911
Varv: Robert Jackmans shipyard
Fartygstyp: Seglande trålare
Längd: 24 m
Bredd: 5,8 m
Djupgående: 2,7 m
Brutto: 100 ton
Maskin: Volvo Penta TMD
Hjälpmaskin: Yanmar
Riggtyp: Ketch
Skrov - byggd i ek på ekspant med däck av furu, master och bommar i pitch pine och oregon pine, bogspröt i yellow pine.
Segel - är sydda i brun DURADON
TOTAL segelyta - 293 kvm
Staden hade flera varv som byggde fiskefartyg och de största var Sanders i Galmpton, Upham, Jackman och Dewdney.
På Jackmans varv byggdes mellan åren 1885 och 1926 omkring 129 fiskefartyg.
På Jackmans varv byggdes mellan åren 1885 och 1926 omkring 129 fiskefartyg.
DEODAR är medlemsfartyg i SFF Sveriges Segelfartygsförening.
Fartyget har fått skutstöd från Statens Sjöhistoriska Museums fond för bevarande av kulturhistoriskt värdefulla segelfartyg.
Hon är K-märkt av Statens Maritima Museer 2001 som "synnerligen kulturhistoriskt värdefull".
Skrov och rigg är 90% restaurerad tillbaka till original skick.
Fartyget har fått skutstöd från Statens Sjöhistoriska Museums fond för bevarande av kulturhistoriskt värdefulla segelfartyg.
Hon är K-märkt av Statens Maritima Museer 2001 som "synnerligen kulturhistoriskt värdefull".
Skrov och rigg är 90% restaurerad tillbaka till original skick.