» S/V NORDKAP
(ex.Hamnö, ex.Nordkap, ex.Dorothea)Nordkap byggdes under den stora sill- och torskfiskeperioden runt det förra sekelskiftet.
Signalbokstäver: SFUQ
Byggd som seglande loggert för Nordsjöfiske
Byggår: 1906, C. Cassens, Emden, Tyskland
Längd: 30 m
Bredd: 6.5 m
Största djup: 2,8 m
Maskin: Caterpillar D 353, 290 hk, backslag och reversibel propeller
Hjälpmaskin Solé 10 kVa, Onan 10 kVa
Riggtyp: Ketch
Byggd som seglande loggert för Nordsjöfiske
Byggår: 1906, C. Cassens, Emden, Tyskland
Längd: 30 m
Bredd: 6.5 m
Största djup: 2,8 m
Maskin: Caterpillar D 353, 290 hk, backslag och reversibel propeller
Hjälpmaskin Solé 10 kVa, Onan 10 kVa
Riggtyp: Ketch
Nordkap byggdes under den stora sill- och torskfiskeperioden runt det förra sekelskiftet.
På den tiden byggdes det hundratals stål- och järnloggertar för det lönsamma Nordsjöfisket - framför allt i Holland och Tyskland.
Mycket av Nordkaps tidiga historia är borta, men uppenbart är att Nordkap överlevde två världskrig trots att hon tillhörde förlorarmakten.
Nordkap inköptes till Sverige (Fisketången) 1949 där hon användes i det lönsamma sillfisket i havet runt Island och Jan Mayen.
Man fiskade med kilometerlånga långrevar, “backor”, som fästes i fartyget som låg och drev i sjön. När lastrummet var fyllt stävade man hemåt för full maskin för att sälja fångsten.
Första båten fick bäst betalt. En bra säsong kunde Nordkap hinna med två sådana resor.
På vintern tog man frakter i Nordsjön och Östersjön, mest laster från stenhuggerierna i Bohuslän.
Nordkap är idag nyrenoverad med nya segel, block och tågvirke.
På den tiden byggdes det hundratals stål- och järnloggertar för det lönsamma Nordsjöfisket - framför allt i Holland och Tyskland.
Mycket av Nordkaps tidiga historia är borta, men uppenbart är att Nordkap överlevde två världskrig trots att hon tillhörde förlorarmakten.
Nordkap inköptes till Sverige (Fisketången) 1949 där hon användes i det lönsamma sillfisket i havet runt Island och Jan Mayen.
Man fiskade med kilometerlånga långrevar, “backor”, som fästes i fartyget som låg och drev i sjön. När lastrummet var fyllt stävade man hemåt för full maskin för att sälja fångsten.
Första båten fick bäst betalt. En bra säsong kunde Nordkap hinna med två sådana resor.
På vintern tog man frakter i Nordsjön och Östersjön, mest laster från stenhuggerierna i Bohuslän.
Nordkap är idag nyrenoverad med nya segel, block och tågvirke.
Hon är riggad som en ketch med cirka 400 kvadratmeter i krysstället.
Ägare: Stefan Wahlström | +46 733 87 99 00 | steffywallieno
59°19`43.70"N | 18°5`20.62"E
Konferenser
Möten
Utbildningar
Fester
Övernattningar
Privat chartersegling